torsdag 9. september 2010

Sporkurs hos Kari-anne på Gjøvik

Vi har hatt noen fine kvelder sammen med Kari-anne i Vardal skogen. Første kurskveld startet vi med litt teori rundt hva et spor er, og hva slags mål vi hadde med kurset. Deretter gikk vi rett på praktisk trening. Kari-anne gikk et spor med Heidi først for at vi skulle få et bilde av hva det å gå spor er, i og med vi er en blanding av helt nybegynnere som aldri har gått spor, til noen som har ”luktet” litt på det tidligere.

Vi la ut et kort spor på 10 m med høy frekvens først, for å se hvordan hunden oppfattet oppgaven. Chanel var veldig ivrig og gikk litt for fort det første sporet. Slik vil jeg ikke ha det, det er ikke behaglig for hendene.

Så la jeg ut et spor på 40 m med like høy frekvens som det første, og nå gikk Chanel mye roligere ut. Etter hvert gikk hun så systematisk og rolig til verks at jeg bare kunne holde lett i lina. Halvveis i sporet stopper hun opp og setter seg på plass ved siden av meg. Hmmm hva skjer? Jeg står og venter en stund, og vips er hun på sporet igjen. Jeg får skryt av Kari-anne at jeg er så tålmodig og ikke blir fristet til å veilede Chanel videre. (hun skulle bare ha visst at inni meg hadde jeg veldig lyst til akkurat det, men klarte å være tålmodig nok :-) Jippiiii)

Har vi trent spor siden første kurskveld? Ja, jeg rakk en kveld med sportrening i forrige uke mellom all jobbing. Wenche og Tim, Chanel og jeg startet med å trene melding på bane før vi dro opp i skogen for å gå spor. Dette viser at det er en fordel å få ut litt krutt før en går spor, for begge hundene jobbet seg rolig og fint i sporet. Vi gikk to spor, hvor det ene var 30 m, og det andre var 50 m. Chanel hadde faktisk bare et øyeblikk hvor snuta gikk opp fra sporet. Hun har tydeligvis skjønt oppgaven :-)

Kurskveld 2 fikk vi beskjed om å øke kriteriene. Første spor var på 100 m, og med litt lavere frekvens. Chanel taklet dette bra. Hun hadde et par øyeblikk hvor snuta gikk opp fra sporet, og Kari-anne berømmet meg for å ha god fokus på hunden min. Takk skal du ha Kari-anne. Alltid godt å få gode tilbakemeldinger.

Det andre sporet denne kvelden ble med to 90 graders vinkler som ikke var planlagt. Terrenget bestemte det. (hadde vel ikke planlagt godt nok hvor jeg skulle gå) Jeg la godbitene med høyere frekvens i vinklene, og Chanel klarte vinklene bra uten å ta noen innersvinger eller løfte opp snuta.

Til 3 kurskveld fikk vi oppgave å føre treningslogg for hvert spor vi går. Chanel og jeg rakk 2 spor. Det første gikk vi oppi Lyren. Der brukte Chanel litt tid før hun fant starten på sporet, men når hun først var i gang gikk det veldig bra. Det andre sporet gikk vi uti Romedal. Det ble et spor på 150 m, med lavere frekvens med godbitene. Her sporet hun rett forbi elgmøkk som lå bare noen cm fra sporet :-). Fikk noen stopper der terrenget ble annerledes. Jeg må huske å senke kriteriene ved innføring av nytt terreng, altså øke frekvensen på godbitene!!

Chanel in action

Kurskveld 3 ble en like stor opptur som de foregående kveldene. Vi ble utfordret til å legge et spor etter eget ønske. Jeg la ut et på rundt 100 m med vanlig skrittlengde. Sporet gikk over et vindfall, og jeg var veldig spent på hvordan Chanel ville løse det. Chanel brukte litt tid ved vindfallet. Prøvde først å krype under, noe som var fysisk umulig. Hun hoppet til slutt over og rett inn i sporet igjen. Jeg var da bare et eneste stort smil. Vi avsluttet kurset med å gå spor med vinkler, og hvordan vi hver enkelt videre skal gå fram for å få progresjon. Kari-anne er en super instruktør!

Gå spor er morsomt!!!

2 kommentarer:

  1. Dette var en blogg etter min smak! Med alle mine hundegrener i:-) Følger med her jeg!!!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig :-) Alltid godt å få slike meldinger! Hund er morsomt :-)

    SvarSlett