onsdag 15. september 2010

Generalisering og miljøtrening

Vi har trent veldig mye på kjent plass, og ”glemt” å generalisere i nye miljøer.  Det er så lett å bli revet med når man lærer inn nye delmomenter og øvelser. Det er morsomt og motiverende så lenge man gjør det der hunden føler seg trygg, og har framgang. Jeg ser nå at jeg har slurvet med miljøtrening og generaliseringen av øvelser. Det er utrolig hvor mange ”feil” jeg skal gjøre for å lære, men det er når vi gjør feil vi lærer er det noe som heter. Og den som ikke gjør feil, gjør heller ingen ting er det visst også noe som heter.
Chanel bjeffer når det er for mange nye ting i miljøet rundt seg, stressnivået blir for høyt og vi får dårlige økter. I går hadde vi en slik dårlig økt. Wenche, min gode treningskamerat motiverte meg til ikke å gi opp. Takk Wenche!
I kveld har jobben med å bygge stein for stein startet. Jeg tok med Chanel opp til treningsbana til hundeklubben, hvor det arrangeres uoffesielle lp-cup’er annen hver onsdag.
Jeg parkerte 30 m unna selve treningsbana hvor ringen er satt opp. Tok ut Chanel og belønnet kontakt. Vi jobbet oss nærmere og nærmere bana. Jeg stoppet der Chanel ikke lenger klarte å leke med tauknuta. Da var vi kommet ca. 10 m unna gjerdet på bana. Neste gang må målet være å komme noen skritt videre. Jeg har som mål å kunne leke med Chanel inne på bana uten at hun bjeffer og stresser seg opp med de andre hundene rundt seg.  Parallelt med dette skal jeg ta med meg Chanel på minst en ny plass hver uke, og jobbe med kontakt og lek. Jeg må nok være tålmodig, men jeg skal klare det.
Har gjort noen betraktninger i dag som jeg må huske på neste trening:
·         jeg må ha kontrollen på avstanden til det som øker stressnivået til Chanel
·         godbit fra hånd fungerer best
o   det er ”tryggest” for Chanel
o   jeg har best kontroll da
o   enklere for meg å følge med så Chanel unngår å komme inn i en situasjon der hun må bjeffe
·         testet doggie zen,
o    det øker stressnivået til Chanel
o    vente med det til Chanel er trygg nok til å leke
Nå gleder jeg meg til å se om planen min fungerer.

3 kommentarer:

  1. Det er så godt å se hvor raskt du snudde motløsheten til jobbmodus Anne : ) Takk for at du er en så god treningskamerat og venn: )

    SvarSlett
  2. Takk det samme til deg Wenche, sammen er vi dynamitt :-)

    SvarSlett