søndag 16. juni 2013

Vi kom med :-)

Nå er det lenge siden jeg burde ha blogget! Vi var så heldig at vi kom med som en ekvipasje på sporkurset med Tobias Gustavson. YESSS!!!


Her måtte det trenes. Vi har jobbet etter treningsplanen jeg la på forrige blogginnlegg og har blant annet jobbet med fokustrening, belønning underveis i sporet, og trent på overganger til forskjellige underlag.


FOKUSTRENING
Jeg har jobbet med at Chanel skal ha fokus framover, og ikke opp på meg. Dette har vært en god utfordring etter mange års jobbing med fokus på meg. Jeg startet med å legge en godbit foran Chanel og belønnet henne så fort hun slapp meg med blikket og sendte godbiten et blikk. For så å utfordre henne med at hun må holde blikket lenger på godbiten før hun får vær så god samtidig som jeg har variert plasseringen av godbiten. Dette har vært en morsom utfordring :-) Nå gjenstår det å overføre dette til gjenstand og spor.


BELØNNING UNDERVEIS I SPORET
Det er også noe å trene på. Nå har vi fjernet godbitene helt fra sporet, og ønsker å belønne når sporingen er slik jeg vil ha den.

Det er ingen enkel oppgave. De største utfordringene er:
1. Belønningen må kastes rett over hodet på Chanel, og ikke for langt.
2. Jeg må vente med å si bra før Chanel ser belønningen.

Her har kameraet kommet godt med :-)
Det viser at jeg må ha fokus på:
1. Lineføringa mi.
2. Belønningene mine.

 


SPOR MED OVERGANGER TIL NYE UNDERLAG
Jeg har den siste tiden hatt veldig stor fokus på hvordan jeg vil at Chanel skal gå spor, og mindre fokus på hvorfor hun går spor. Halloooooo....... BELØNNING, BELLØNNINGSKVALITET!!!! Jeg planla derfor et figurantspor på ca. 750 m med overganger som grus til asfalt, asfalt til grus, grus til gress, gress til asfalt, asfalt til gress, og gress til grus.

I dette sporet var jeg veldig opptatt av hvordan Chanel er når det er forstyrrelser i sporet, hvordan hun er når hun trenger en liten pause, og hvordan hun er når hun går i gang med sporet igjen. Det er i hvertfall ingen tvil om hvordan hun er når hun kjenner at Pia er rett rundt hjørnet :-)

 
 

KURSET GJENNOMFØRT
Kurset med Tobias Gustavsson og Jens Karlsson var for 2 uker siden nå, og jeg har begynt å fordøye alle inntrykkene, opplevelsene og læringen fra den helga. En full oppsummering kommer når jeg har fått det ned på papiret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar