lørdag 22. juni 2013

SPORKURS FOR VIDEREKOMMENDE, dag 2

Dagsplan dag 2:

  • Vi gikk først gjennom hvordan sporene/GPS sporene vi gikk på slutten av dag 1. Disse sporene var på ca. 1 kilometer med 2 kryssende veier.GPS sporene ble vist med kartet oppe på lerrettet.
  • Teori; vi gikk gjennom hjemmeleksa
  • Ut å observere hunder i spor hvor det er lagt ut spesielle forstyrrelser
  • Ut å observere hvordan hundefører takler at sporet tar en overraskende retning
  • 2 nye ekvipasjer ut på GPS spor. Sporlegger fikk instrukser på hvordan sporet skulle legges.
  • Alle skulle prøve spor med overraskelser. Enten med forstyrrelser eller retning.
  • Gikk gjennom hvordan de 2 siste GPS sporene ble gjennomført.
  • Teori rundt hvilket nivå vi bør legge oss på.
  • Hvordan de sertifiserer ekvipasjer for skarpsøk i Svergie.
  • Avsluttet med tips og råd om hvordan vi bør legge opp treninga vår framover.

 

GPS sporet vi gikk lørdag kveld:



Vi hadde en veldig klussete start, men kom i gang etter å ha gått tilbake til bilen og gitt Chanel vann. Da fikk hun draget i lina, og vi gikk spor :) Hun hadde roligere tempo enn jeg er vant med, og virket ikke topp motivert. Etter ca. 500 m gikk vi av sporet, og jeg stoppet Chanel altfor sent til å klare og finne tilbake til sporet. I hvertfall slik det kokte i hodet mitt ;-)

2 positive tilbakemeldinger:
  • ga ikke opp etter å ha klusset rundt ved sporstart. Prøvde igjen og kom i gang.
  • God lineføring når Chanel kom i gang.
2 momenter å jobbe med:
  • Rutiner ved sporstart.
  • Tren opp igjen motivajsonen til Chanel.
Mine notater:
  • Øv på gode rutiner ved sporstart. Ref. banesøk.
  • Belønn underveis når Chanel sporer bra. Overrask henne og gjør sporet uforutsigbart.
  • Ta pauser i sporet om det blir nødvendig.

Hjemmelekse - stegringsplan

DEKKMARKERING AV GJENSTAND I SPORET


1. Gå spor opp til 500 m
  • 1 av 3 opptil 500 m
  • 2 av 3 opptil 500 m
  • 3 av 3 opptil 500 m
  • 3 av 3 opptil 500 m

2. Gå spor på hardt underlag 50 m
  • 1 av 3 på hardt underlag 50 m
  • 2 av 3 på hardt underlag 50 m
  • 3 av 3 på hardt underlag 50 m
  • 3 av 3 på hardt underlag 50 m

3. Gå spor i nye miljøer
  • 1 av 3
  • 2 av 3
  • 3 av 3
  • 3 av 3 

4. Dekk ved gjendstand
  • Flyt på frivillig dekk foran meg
  • 1 av 3 med gjenstand mellom forbena, foran meg
  • 2 av 3 med gjenstand mellom forbena, foran meg
  • 3 av 3 med gjenstand mellom forbena, foran meg
  • 3 av 3 med gjenstand mellom forbena, foran meg
  • 3 av 3 med gjenstand mellom forbena, 1/2 m unna meg
  • 3 av 3 med gjenstand mellom forbena, 1 m unna meg
  • 3 av 3 med gjenstand mellom forbena, 2 m unna meg
  • 3 av 3 med gjenstand mellom forbena, 5 m unna meg 

5. Dekk ved gjenstand, gjemt unna
  • 1 av 3 når gjenstand er gjemt
  • 2 av 3 når gjenstand er gjemt
  • 3 av 3 når gjenstand er gjemt
  • 3 av 3 når gjenstand er gjemt 

6. Øke motivasjon for å dekke ved gjenstand/LEKE
  • Leke med hunden
  • Kaste leken
  • La hunden nesten komme bort til leken, 5 cm unna
  • Vent til hunden dekker
  • SUPERBELØINNING
  • 1 av 3 raske dekker ved leken
  • 2 av 3 raske dekker ved leken
  • 3 av 3 raske dekker ved leken
  • 3 av 3 raske dekker ved leken

7. Legge gjenstand i sporet
  • 1 av 3 spor opptil 100 m, 1 gjenstand
  • 2 av 3 spor opptil 100 m, 1 gjenstand
  • 3 av 3 spor opptil 100 m, 1 gjenstand
  • 3 av 3 spor opptil 100 m, 1 gjenstand
  • 1 av 3 spor opptil 100 m, 2 gjenstand
  • 2 av 3 spor opptil 100 m, 2 gjenstand
  • 3 av 3 spor opptil 100 m, 2 gjenstand
  • 3 av 3 spor opptil 100 m, 2 gjenstand
  • 1 av 3 spor opptil 500 m, 2 gjenstand
  • 2 av 3 spor opptil 500 m, 2 gjenstand
  • 3 av 3 spor opptil 500 m, 2 gjenstand
  • 3 av 3 spor opptil 500 m, 2 gjenstand

NB! Varier avstanden til gjenstanden i sporet.
Eksempel: 20 m - 50 m - 15 m - 40 - 20 m - 60 m - 10 m - 35 m - 15 m - 70 m

Spesielle forstyrrelser:


Viktig å trene på så mange forstyrrelser vi kan komme på! Oppsøk steder der vi kan møte nye forstyrrelser.


Sporet tar overraskene retning:


Vi som hundeførere lager ofte et bildet i hodet på hvor sporet mest sannsynlig går. Tren på uforutsette retninger i sporet!


Sporøkt med overraskende forstyrrelser og retning i sporet

Chanel og jeg fikk et spor med overraskende retning i sporstart. Hun gikk "baksporet" først, og da ble det stopp ved en vegg. Etter denne starten kom vi ikke i gang igjen. Jeg ble varm i toppen, prøvde forskjellige metoder for å få Chanel i gang igjen. Gikk litt unna før jeg gikk til sporstart. Gikk unna å ga henne et lite pusterom. Gikk unna og lekte henne litt opp. Ikke noe av dette fungerte. Chanel stod bare og så opp på meg. Tydlig at hun ikke visste hva jeg forventet at hun skulle gjøre.

IGJEN: Gode rutiner ved sporstart, slik at det er forutsigbart for Chanel.

Jens gikk opp et kjent spor til meg på asfalt slik at vi kunne avslutte på en god måte :-))


Hvilket nivå bør vi legge oss på?

Bruk stegringsplanen fra boka "Spårhunden og lukterna" for å finne ut hvilket nivå vi er på.


MINE NOTATER FOR TIPS I VIDERE TRENING:

SPORSTART
  • sjekk ut sporstarten
  • fra hvilket hold skal vi starte?
  • bruk alltid samme rutine før sporstart, uansett. (Tenk banesøk)
  • lag egen rutine: sette/legge hunden ved sporstart, stå gjerne litt bak hunden eller med hunden mellom bena slik at det ikke blir lydighet av det. (varier din egen posisjon også i sporstart)
  • vent til hunden snuser
VARIER
  • forstyrrelser
  • miljøer
  • belønningskvalitet
  • belønningssted
  • belønningsmetode
  • overrask hunden i sporet!!!!
BELØNN NÅR HUNDEN GÅR SLIK DU VIL
  • kast leke/godbit rett over hodet
  • bruk stemmen først når hunden ser belønningen komme
FOKUS TRENING
  • finne en het leke
  • kaste leken unna, holde fast hunden
  • når hunden ser på leken, JA, hunden kaster seg etter leken
  • hunden skal ha fokus på leken
  • etterhvert skal vi ha hunden fri, og den skal vente til den får JA, før den kaster seg etter leken
  • varier tid hunden ser på leken
  • varier din posisjon i forhold til hunden
  • legg/kast leken lenger og lenger bort
  • til slutt gjem leken
MARKERING
  • krafse og hals markering er ikke nøyaktig nok. Er heller ikke pålitelig, da det også kan være frustrasjon eller utsjekking
  • dekk og sitt kan være fin i sporet
  • frys er nøyaktig
GPS
  • Garmin Astro
  • Garmin Basecamp

Sertifisering i Sverige

De jobber etter en "innholdsfortegnelse" over hva som skal til for å kunne gjøre skarpt arbeid.
De tester seg jevnlig, enten klarer de det eller så klarer de det ikke, ingen unnskyldning! Får ikke jobbe med skarpe søk før de klarer testen igjen.


Treningsmengde framover

Eksempel  for en som vil jobbe med sporadferden:
  • 2 - 4 spor pr. økt
  • 3 - 4 økter i uka
  • i 3 uker
  • 2 - 4 spor med forkjellige underlag
  • 3 - 4 økter u uka
  • i 3 uker
  • 2 - 4 spor med vinkler og overganger
  • 3 - 4 økter i uka
  • i 3 uker
  • osv.

Dette har vært et lærerikt og annerledes kurs, med både positive og litt mindre positive opplevelser. Jeg merket meg at kursholderne snakket mer om de ekvipasjene vi stod og så på enn til den samme ekvipasjen etterpå. Dette gjør meg ofte usikker, og kanskje flere med meg. Men alt i alt et lærerikt kurs med noen a-ha opplevelser :-) Jeg har fått tips om hvordan jeg kan løse de punktene jeg hadde notert meg før kurset, så nå er det bare å lage en treningsplan og teste ut!


 Jens og Tobias
(håper Therese tilgir meg for at jeg tjuvlåner bildet hennes)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar