fredag 20. mai 2011

1. mai startet sporsesongen!

Wenche og jeg hadde en fin ettermiddag i Imerslundmarka den 1. Mai. Dette var starten på årets sporsesong.

Wenche hadde selvfølgelig med seg lille, nydelige Ask på 12 uker. 
 

Han gikk sin første spor firkant i skogen, og var så dypt
konsentrert at han ikke la merke til en fremmed hund som gikk forbi 10-15 meter unna.

Han holdt det gående til han ble så sliten at han bikka nesten over til slutt.


Tim og Wenche på sporet!


Tim og Chanel gikk også sine spor. Det er tydelig at dette er en oppgave de er glade i. Snuta var godt nede i sporet, og de gikk veldig nøyaktig begge to :-)

Nå må vi bare utfordre de mer med lengre spor, med lavere frekvens på godbitene.







Før Chanel gikk spor prøvde vi oss på melding med løsbitt i lett skogsterreng. Vi baklengskjedet meldinga, startet med vis og bygde oss bakover.

1)   kommando Vis, og ut til Wenche for belønning

2)   Wenche holdt igjen Chanel, hun holdt løsbittet foran Chanel når jeg var på plass igjen på midtlinja, Chanel tok løsbittet og kom i full  fart inn til meg, jeg satte på visningsline, Chanel avleverte løsbittet ved takk, og løp ut igjen til Wenche for belønning på kommandoen Vis.

3)   Chanel i utgangsstilling, løp ut til Wenche frivillig, plukket opp løsbittet ute hos Wenche, kom tilbake i full fart, jeg satte på visningsline, Chanel avleverte løsbittet ved takk, og løp ut igjen til Wenche for belønning på kommandoen Vis.

Vi tok noen repetisjoner med 3) hele meldinga, og Chanel hadde fin fart unntatt i en av repetisjonene hvor hun hadde lavere fart inn til meg med løsbittet. Må trene mer eksplosiv kondisjon! Morsomt å se at det fungerer i skogen også.



Så var det endelig årets første spor. Vi gikk et spor på rundt 60 m, med 2 vinkler. Vinden hadde snudd litt fra jeg la ut sporet, men etter en tenkepause i den ene vinkelen gikk Chanel sporet med glans.

Chanel på sporet!

Etter slike fine økter er det tid for kos, både for to og firbeinte. Kaffekos J


Har du noe godt til oss Wenche?
                                                                         



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar