torsdag 19. mai 2011

Dekkmarkering av sporpinne

I år var det sen påske, så noen skitur ble det ikke. Vi prøvde oss på trugetur, men det var heller ikke høydaren i år. Gikk tvers gjennom snøen, og under snøen var det vann. Ble rett og slett bløt på bena.


Vi startet i stedet for å trene inn dekkmarkering av gjenstand/pinne. Jeg har valgt å bruke dekkmarkering av pinne i sporet, for jeg tror det kan bli for fristende for Chanel å spise opp pinnen hvis hun skulle ha apportert den.

1) Startet innlæringa med frivillig dekk foran meg på flyt.
2) Gikk så over til at Chanel skulle ta snutetarget på en gjenstand, som jeg la på gulvet foran meg. Fikk da noen repetisjoner hvor hun satte snuta på gjenstanden, og dekket med gjenstanden mellom frambena.

Jeg tror egentlig jeg ikke hadde trengt å ta den snutetarget delen med på denne treninga. Så vi gikk over til å trene

1) frivillig dekk foran meg, 5 repetisjoner på flyt,
2) jeg legger gjenstanden rett foran meg slik at den havner mellom frambena til Chanel når hun dekker,
3) så har jeg flyttet meg rundt, og økt avstanden til gjenstanden,
4) har flyttet gjenstanden fra side til side slik at Chanel har måtte flytte seg sideveis slik at hun får den mellom frambena.

Det tok litt tid før hun koblet gjenstanden som en egen dekk kommando, men etter en del økter hjemme i hagen ser det ut til at det sitter nå.

Neste steg nå
5) er å gjemme gjenstanden, slik at Chanel lærer seg å dekke når hun kjenner lukten av gjenstanden,
6) for så å teste det i et kort spor.



Sherlock Chanel Holmes er i hvert fall på sporet!
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar