torsdag 16. desember 2010

Lørdag 20. november - med Maria Hagstrøm

Jeg var så heldig at jeg fikk være med som observatør den andre helga Maria Hagstrøm var i Hønefoss. Takk til Camilla for det J Jeg hadde kun anledning til å være med på lørdag dessverre, men så var den dagen veldig nyttig, inspirerende og lærerik.
Den første helga hadde de hatt grunntrening og belønningskvalitet som tema, hvor alle ekvipasjene hadde fått hjemmelekser. Felles hjemmelekse for alle var å sitte, ligge eller stå i 15 sekunder med alle mulige forstyrrelser, og å kunne gå rundt en gjenstand (en sekk, eller en stol, en fortønne el.)
Camilla hadde lagt alle forutsetninger for at ekvipasjene skulle slippe å fryse under treninga. Hun hadde lagt ut et filtteppe utover gulvet i kurslokalet, og alle valgte å gjennomføre sine treninger innendørs. Noe vi andre satte pris på. (Linda påstod hun ble veldig varm under stil longsen, men jeg tror også hun syntes det var greit å være inne i snøværet og kuldegradene)
Helgens tema var ”Detaljer og momenter”. Maria mener for mange trener altfor mye her uten og komme seg videre. Noe jeg kjenner meg litt igjen i gitt.

Hvordan trene fram detaljer og momenter:
·         Målsetning; - bestemme meg for hvordan vil jeg at øvelsen skal se ut, - hva vil jeg vise?
·         Plan på hvordan vi skal få det fram. Gå ut og tren, planlegg underveis. Ikke forvent 100 % perfekt med en gang.
·         Repeter, da kan vi begynne å forme det slik vi vil ha det. Prøv å lage øvelsen så interessant at den gir en verdi for hunden å gjøre den.
·         Legg på kommando
·         Generalisering. Det er fort gjort å gå i den fella og bruke alt for liten tid til generalisering. Viktig og ikke hoppe over denne delen av treninga.
·         Oppretthold kriteriene. Vær konsekvent!
Maria understreket også at for å bli bedre er det kun en ting og gjøre, trene, trene og trene. 
Jeg har aldri vært observatør på et hundekurs tidligere, men det er også veldig nyttig. Jeg trengte ikke å grue meg til og være i ilden foran alle de andre, og slapp å passe på og lufte hund mellom slagene. Dermed kunne jeg være med på, og være fokusert på alt det Maria snakket om hele tiden. Jeg plukket opp mange nyttige tips for videre trening, og nyttige tips for hvordan jeg kan løse utfordringer vi har. Jeg lærte veldig mye av å se på de andre.
Her kommer noen av tipsene jeg noterte meg. Jeg har hørt mye av det før, men snappet opp noen nye vinklinger, samtidig som det aldri kan bli for mye repetisjon av god lærdom:

”feilord” = oi
Ved øvelsen sitt rolig med forstyrrelser kan vi bruke et ”feilord” som oi for å slippe og starte øvelsen helt på nytt.


Sitt rolig – øvelsen
Legg til mange nye forstyrrelser. En vanskelig forstyrrelse kan være at fører setter seg ned foran hunden.


Avlevering av apportbukken
Vi kan bruke avlevering med håndtarget.


Belønning
Gå bort fra høy belønningsfrekvens, og over til sterkere belønning under trening. Det er jo logisk, vi kan ikke beholde høy belønningsfrekvens i konkurranseringen, og det er enklere å få høyere intensitet med skikkelig ”Jack Pot”.


Kryp
Start med mye belønning når hunden ligger foran deg. (bakbena skal være under hunden) Klikk ved 1, 3, 5, 7, 9 bakbensrørelser. Hodet til hunden skal være opp, men lavt.


Inn i utgangsstilling
Husk å gi hunden plass til å vende inn på plass. Håndtarget litt bak kan være et alternativ hvis hunden støter eller kommer altfor langt fram i utgangsstillingen.


Fri ved fot
Vær nøye på belønningsposisjon. Ta godbit fra høyre til venstre hånd bak rygge. Start tidlig med å veksle mellom temposkifter. (Tips ved springmarsj: gjør det samme som ”tullegå”. Klikk når hunden kommer inn i riktig posisjon når du springer rundt.


Vendinger på plassen
·         Stående foran, gå inntil (start alltid med hunden stående ved siden av deg)
·         Vendinger m/kontakt, høyre og venstre
·         Sideveis m/kontakt
·         Bakover m/kontakt
Belønn hver minste bevegelse.


Levering av godbit
Få hunden til og ”jage” godbiten som en del av belønningen. Pass på å avlever godbiten i fart, ikke stående stille. (da vil forventningen bli å stå stille for belønninga)


Hvordan trene bort unoter?
Unoter som piping, lyder, klapring med tenner og lignende kan trenes bort ved å
·         bruke ”feilordet” oi, holde hunden i halsbåndet til den er i ro
·         komme bort til fører og belønnes for å være i ro (dempe frustrasjonen)


For å få bra resultat i innlæringa
·         Korte økter/vær nøye med å stoppe feil. Vurder intensiteten i hunden.
·         Tenk belønningskvalitet når du drar øvelsen ut i tid.
·         Igjen; kontroll på intensiteten, er dette hunden jeg vil ha?
·         Vellykkede repetisjoner, > eller= 80 %, gå videre!
·         Lag tydelig skille på rett og feil. (ikke ”feile” feilen når feilen er over)


Siste helg med Maria er 15. og 16. januar, og på timeplanen da er baklengskjeding av øvelser. Håper jeg har anledning til å være med!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar