søndag 27. januar 2013

Shapingkurs online - leksjon 4

 Adferd med gjenstand og shaping for apportering

Oppgavene i leksjon 4 var shaping for apportering, og å velge en adferd med gjenstand.

Jeg hadde planer om å filme mye trening i jula, men har slitt med en øyebetennelse som har slått meg litt ut.

Vi har allikevel trent småøkter innimellom, og har frisket opp momentene i apportering. Vi har ikke tidligere brukt håndtarget ved avlevering, så det måtte jeg prøve ut.

Film 1 viser nesedytt på hånda mi. 
 
Film 2 viser nesedytt med omvendt lokking i den andre hånda. Dårlig vinkel på ”filmstjernene” ser jeg, for dere ser ikke nesedytten J Og jeg tuller litt når jeg skifter hånd som skal være target. Lar klikkeren være igjen i targethånda, og da stopper det litt opp. Ellers ser det ut som Chanel skjønner hva jeg mener i hvert fall, om jeg er litt rusten….

Film 3 viser gripe gjenstand. Hun har et fint opptak først, men så rister hun den etter det andre opptaket. Ignorerte det, men timet klikket dårlig på neste opptak. Jeg hadde ingen god dag, og ser at jeg burde ha gitt henne mer tid til å svelge godbitene, og at jeg kunne vært mer aktiv i og kaste gjenstanden unna oss. Ble egentlig litt nedslått etter denne økta, og tenkte at jeg ikke skulle sende inn disse filmsnuttene. Men så vet jeg jo det at det er ved dårlige økter vi lærer mest J Det er da vi tenker gjennom hva vi må endre på!
 
Så kommer jeg til det jeg ville teste ut: avlevering med nesedytt i hånda. Ser på filmen at Chanel har en forventning om jeg skal holde igjen etter at hun har gjort nesedytten. Her burde jeg kanskje ha prøvd å slippe og gripe igjen før jeg belønnet innimellom, eller hva tror dere? Den siste burde jeg jo ikke ha belønnet, men jeg gjorde det allikevel gitt. Lettere å se det på film.

Videre har jeg testet rygging opp trapp ute. Jeg sliter med å få henne til ta det tredje trinnet, og blir utålmodig og hjelper henne. Hjeeeelp ….


Thomas sier:
Hva med å baklengskjede det? Start henne midt i trappa og belønne når hun er helt oppe. Så starter du med henne stående midt i trappa, rygge helt opp, belønning. Og så hele til slutt.
Eller belønne henne i posisjon (stå nærmere, gå fram og mate henne i munnen etter klikk) flere ganger underveis? Altså klikk for at hun rygger første trinnet, belønning i posisjon og så la henne fortsette videre.
 
Selvsagt!!! hvorfor tenkte jeg ikke det selv? Noen som kjenner seg igjen i det? :-)
 
Til slutt filmet jeg treninga på vei mot å kunne stå oppi en skål med alle 4 poter. Jeg har startet med å få henne til og stå oppå en trefjøl med alle 4 først. Ser at jeg må trene muskulaturen til Chanel for at hun skal klare og balansere i noe så lite jeg ønsker J

 

I den siste filmen måtte jeg tape fast balja, ellers dyttet hun den bare unna J Her har jeg prøvd å belønne de gangene hun har bakbena oppå, og beveger frambena nærmere balja. Det kom et klikk uten mål og mening under økta, men ganske fornøyd allikevel J
 

Etter å ha trent "4 poter på balja" tok jeg en litt større boks som gjenstand, slik at hun kunne starte balansetreninga.Tenker jeg går sakte ned på størrelsen på gjenstanden, for da vil jeg trene opp muskulaturen samtidig.

Fire poter oppå boksen:  http://www.youtube.com/watch?v=TZmfYVRAjXg 

Må bare si at dette er et av de mest lærerike kursene jeg har vært med på!!! For det første får jeg tid til å tenke gjennom hva jeg skal trene på, for så og planlegge før jeg filmer, + at jeg ser hva jeg gjør på filmene, og sist men ikke minst: vi får konstruktive tilbakemeldinger. Takk til Thomas og Fanny!!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar