onsdag 30. mai 2012

Spesialsøk Modul II - ID-spor - Lørdag 5. mai - del 2 av 3

LØRDAG - PRAKTISK TRENING:

Lørdag kom med sludd og snø. Ikke akkurat det været vi ønsket oss, og stilongsen måtte på igjen : )

Vi startet varmt og godt innendørs med å gjøre noen video observasjoner av forskjellige hunder som sporet. Mye å lære av å se på andre!

Stig snakket også om 
- hvordan arousal nivået påvirker hundens sporjobbing,
- hvordan vi lager gode rutiner ved og før sporstart, og
- hvordan vi avslutter sporet og raskt får hunden ut av sporet.

Vi delte oss opp i 2 grupper av 4 ekvipasjer. Den ene gruppen skulle jobbe på plattform med ID-lukter, mens den andre gruppa skulle starte utendørs med og gå spor. Jeg kom i gruppe sammen med Andre, Hanne og Marit, og vi startet ute.

Det første sporet la vi opp selv, og før vi tok ut hunden fylte vi ut et skjema på hvordan vi forventet at hunden ville jobbe. Jeg noterte at Chanel vil gå litt fram og tilbake før hun "finner" sporet, og at det ville ta nesten 10 meter før hun var skikkelig "på" sporet. Ellers så svarte jeg - JA til at hun viser intresse for sporet etter hvert - JA til at hun klarer å følge sporet, og - JA til at hun vil ha godbiter i sporet. Men at jeg vil slite med å få henne til og leke ved sporslutt.


Spor 1: - Stig ville se hvordan hundene gikk spontanspor, så vi gikk "tur" bort til sporstart.

Jeg hadde merket sporstart med en sløyfe på bakken, og "kastet" meg ned etter den når jeg så Chanel startet på sporet.
Lærdom: - ikke gjør noe nummer av gjenstand ved sporstart, det forstyrrer hunden
Chanel startet sporet ved å pendle 30 cm til hver side de første 2-3 meterne av sporet, for så å gå fint i sporkjernen. Hun kikket opp ved en forstyrrelse på veien rett ved siden av sporet.
Lærdom: - ikke gi hunden blikk kontakt under sporarbeid.
Chanel ble mer og mer motivert i sporjobbingen etter hvert depot med godbiter hun fant : )
Ved sporslutt hadde jeg valgt dralekene Chanel vanligvis liker godt (rosa og blå tauknuter), men det hjalp ikke. Jeg måtte jobbe for å få henne engasjert i leken.

Dette stemte egentlig veldig godt med hva jeg hadde forventet før sporstart. Begynner vel å bli godt kjent med den fine hunden min : ) Hun pendlet derimot ikke så lenge som jeg hadde notert, men leken ble en utfordring. Stig kom med tilbakemelding på at det så ut som Chanel "trakk" seg litt unna når jeg startet leken ved sporslutt. Han mente det kunne være pga. komfortsonen "vi" har. Kanskje ikke hundens, men min komfortsone. Den vendingen har jeg ikke hørt før, men det kan stemme veldig godt. Jeg er veldig usikker på nye steder, og var langt utenfor min egen komfortsone med alle de ukjente og flinke deltagerne.

Vi i gruppa observerte hverandre, og kom med tilbakemeldinger etter hvert spor. Det var utrolig lærerikt!


Spor 2: - Samme type spor som det første. Spor etter en annen sporlegger enn oss selv - her satte vi hunden på ved sporstart.

Dette viste seg å ikke være noe problem for Chanel eller de andre hundene. Jeg hadde byttet leken til en liten ball i tau. Denne gangen kastet jeg ballen over hodet til Chanel mens hun spiste de siste bitene ved sporslutt. Jeg brukte stemmen for å få Chanel engasjert i leken. Det var ingen suksess.
Lærdom: - Vær stille inntil Chanel har "tatt" leken, ellers blir jeg en "konkurrent".
Tiltak til neste spor vil være å gi en bedre godbit som kan føre henne ut av sporet, før jeg presenterer leken slik at vi kan avslutte sporjobbingen denne dagen med en god avslutning.


Spor 3: - Samme type spor som det andre, men nå har vi økt vanskelighetsgraden med Stig og hunden hans kryssende over sporet flere steder.

Dette var heller ikke noe problem for Chanel og de andre hundene. Et par av dem sjekket ut sporet til Stig før de gikk videre, men det gjorde ingenting så lenge de valgte å gå det riktige sporet. Chanel sjekket ikke ut Stig sitt spor. Utrolig : )) Det er helt tydelig at vi undervurderer hundene våre. Vi har hatt en formidabel progresjon alle sammen.
Ved sporslutt belønnet jeg med en liten leverposteiboks ut av sporet, før jeg faktisk fikk til litt lek med Chanel på vei bort til bilen igjen.


Plattformtrening:
Nå nærmet klokka seg halv 3 på ettermiddagen, og det var på tide å bytte arena med den andre gruppa. Vi tok en liten felles pause samtidig som Stig gjorde en liten oppsummering så langt. (Stig er ikke så opptatt av å ha pauser : )) så vi må selv sørge for at vi får i oss nok mat slik at vi henger med...)

Nå var det vår tur til å lære inn bruk av smeller på ID-lukt.

Øvelse 1: - ID-lukt i boks 4

Dette var første gang Chanel var inne i kurslokalet, så jeg lot henne går litt rundt og gjøre seg kjent før vi satte i gang. Dette var også vårt første møte med ID-lukt på smeller, og jeg lot Chanel lukte et par ganger på boksen med smeller før hun fikk gå opp på bordet.
Jeg startet denne øvelsen med å si bra så fort Chanel var over riktig boks, uten å kreve noen form for markering. Vanskelig å vite om hun koblet hverken smellern eller den riktige lukta.


Øvelse 2: - ID-lukt i boks 4

Chanel luktet et par ganger på boksen med smeller før hun fikk gå opp på bordet.
Jeg økte kriteriet ved å kreve en frysmarkering på 1 sekund før jeg belønnet et par ganger, mellom alle de repetisjonene hvor jeg sa bra så fort hun var over riktig boks.


Øvelse 3: - ID-lukt i boks 4

Chanel luktet et par ganger på boksen med smeller før hun fikk gå opp på bordet.
Nå økte jeg kriteriet ved å kreve frysmarkering noe lenger, og da sjekket Chanel de andre boksene før hun frøs på boks 4. Supert!!


Øvelse 4: - ID-lukt i boks 4

Vi startet øvelse 4 som øvelse 3, men ble litt overivrig, og økte kriteriet for fort. Måtte gå litt tilbake på neste øvelse.


Øvelse 5: - ID-lukt i boks 4

Chanel luktet et par ganger på boksen med smeller før hun fikk gå opp på bordet.
Og vi gikk tilbake på kriteriene. Nå sa jeg bra med en gang hun var over den riktige boksen de fleste gangene, og krevde frys i 1 sekund noen ganger. Det gikk bra : )


Øvelse 6: - ID-lukt i boks 4, med forstyrrende ID-lukt i boks 2 og 6

Nå brukte vi litt lenger tid på smellern.
Chanel brukte litt lenger tid på de boksene med forstyrrende lukter i starten, men gikk alltid tilbake til riktig boks. Etterhvert brydde hun seg ikke om boksene med de forstyrrende luktene.

Dette må trenes mer på! Det blir spennende og se om hun kobler dette i sportreninga : )

Nå har klokken blitt 7 på kvelden, og vi er alle ganske så slitne. Både to og firbeinte.....

Fortsettelse kommer.......


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar