søndag 27. januar 2013

Shapingkurs online - leksjon 3

I leksjon 3 fikk vi i oppgave og jobbe med forkunnskaper som kan gjøre framtidig trening enklere.


Vi skulle også tenke gjennom hvilke adferdsmessige kategorier hundene våre er flinke i, og hvilke vi ville trene på.

 
 

MED OG UTEN GJENSTAND
Chanel er best i øvelser med gjenstand, og da helst med frembena og nese. Bakbena på gjenstand har jeg ikke prøvd tidligere, så det vilel jeg forsøke. Tidligere nevnte jeg at ryggingen jeg fanget i første leksjon skulle føre til at hun rygger opp ei trapp. Derfor vil jeg utvikle ryggingen med at hun rygger opp på/eller over noe lavt, før jeg øker høyden slik at hun får en forventning om at hun må løfte bena høyere etter hvert.

 
AKTIVE/PASSIVE
Chanel er bedre i aktive enn passive. Jeg må jobbe med at hun blir i posisjon, i alle posisjoner egentlig.

 
LANGSOMME/RASKE
Chanel er bedre i raske enn langsomme.

 
MOT FØRER/BORT FRA FØRER
Chanel er bedre mot fører enn fra fører. Så for å trene på en øvelse som både er passiv og bort fra fører vil jeg trene på å vende bort fra belønning, og utvikle det til å rygge opp på bena mine. Tenker det kan være et ledd i treninga mot bakben på gjenstand også J.

 
NESE/MUNN
I denne kategorien er det jevnt mellom nese og munn.

 
FRAMBEN/BAKBEN
Jeg vil øke hennes bevissthet rundt bakbena sine, så i tillegg til å rygge opp på noe vil jeg også trene på alle bena i en eske. Her vil jeg starte med alle fire bena oppå ei matte, før jeg setter på sider på gjenstanden hun skal tråkke oppi.

Under denne leksjonen rakk jeg kun og starte med bevisstgjørelsen av bakbena hennes.
 
 
 
SNURR FILM :-)
 
Rygge opp på gjenstand 1: http://youtu.be/JqKALd0RhtY 
Rygge opp på gjenstand 2: http://youtu.be/yDvVZg-anJw
Rygge opp 3 trinn i trapp:  http://youtu.be/p9bsNr-_YWg


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar