lørdag 26. januar 2013

Shapingkurs online - leksjon 1

I fjor høst fikk jeg tips av ei god treningsvenninne at Klickerklok skulle starte et shapingkurs online. Jeg har lenge tenkt å gå et shapingkurs, men de som har vært satt opp (fortrinnsvis hos Camilla på Hønefoss) har alltid blitt lagt på tidspunkt jeg ikke har hatt anledning. Derfor ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan de ville løse et hundetreningskurs online.

 

Vi startet det hele med å presentere oss selv på "Klasserommet" inne på kurssiden, og vi er deltagere og observatører fra både Sverige, Danmark og Norge.

 

Leksjon 1 startet 29. oktober ved at oppgaven vi skulle jobbe med ble lagt ut, og vi hadde 2 uker på oss til å trene og løse oppgavene.

Leksjon 1 - Belønningsutvikling og å fange adferd.

OPPGAVE 1 - OBSERVERE HUNDEN:

"Att lyckas med shaping innebär att sluta påverka hunden och istället fokusera på att observera hunden för at hitta beteenden att forstärka."
 
Vi fikk i oppgave å observere hunden vår i hverdagen, under lek, på tur og  i daglig omgang. For så å skulle velge ut en adferd vi ville forsterke.

Chanel har mange fine og morsomme adferder i løpet av en dag, og jeg har valgt ut å fange adferden
-         å bukke, den kan jo utvikles til mye morsomt,
-         legge seg ned med hodet flatt ned mellom forbena, den tenker jeg å bruke til og utvikle dekkmarkeringen hennes i sporet,
-         å rygge, den vil jeg utvikle til rygging opp en trapp og til slutt opp langs en vegg.

Jeg startet med bukkinga. http://www.youtube.com/watch?v=40k3LXB1-js

Til denne filmen fikk jeg gode tilbakemeldinger på trenerferdighetene mine, da jeg "ikke lot meg lure" til å klikke når hun legger seg. Jeg blir alltid glad for slike tilbakemeldinger :-)

Diskusjon:
Hur gör du om hunden inte bjuder beteenden eller blir låg/känner sig pressad i en shapingsituation?

Dersom Chanel skulle låse seg i en shapingsituasjon vil jeg klikke på hver en lille bevegelse hun tilbyr, og/eller jobbe kontakt til hun ønsker mer utfordring. Denne metoden med å fange atferder uten at hunden egentlig vet at den blir trent vil heller ikke utsette hunden for noe press, og i følge teorien forteller hunden når den er klar for mer utfordring.


 

OPPGAVE 2 - BELØNNINGSUTVIKLING:

"För at klickerträna effektivt måste du ha belöningar som hunden verkligen vill ha och rutiner som gör det enkelt att använda belöningarna i träningen."
 
Chanel liker veldig godt å leke med leker hun kan bruke til både kamplek og jaktlek, som for eksempel tauknute, bukseben eller kong i tau.



Min plan for belønningsutvikling:
 
Bytte leke:
 
1.Vektforskyvning

2. Bytte leke ved "JA"
  • sette i gang lek med den ene
  • bli passiv med den, og by på lek med den andre
  • legg så "JA" før jeg blir passiv, og lar Chanel bytte
  • når dette er på flyt kan jeg la Chanel vinne før jeg tilbyr den andre
  • http://www.youtube.com/watch?v=ZUAZCl3Dk68

3. Raskt grep om leken
  • Chanel sittende foran meg
  • kan gjerne la henne vinne hvis hun tar den raskt nok

4. Gripe leken - snu tilbake
  • kaste leken mens jeg holder henne igjen
  • la Chanel løpe til leken, ja/klikk når hun griper, jeg løper motsatt vei med den andre leken
  • variere ja/klikket, iblant når hun griper, iblant når hun er på vei tilbake
  • http://www.youtube.com/watch?v=5LNbnu2Pq_k
  • http://www.youtube.com/watch?v=RIlUcCSZcg8
  • TILBAKEMELDING: Her må jeg huske å enten kaste leken bakover eller løpe fra henne og leke kamplek med. Unngå å gjøre som på filmene; kaste leken mot henne, da blir det vanskeligere å oppmuntre farta inn igjen til meg.
 
Kalitetsikre leken:

1. Ta leke ved "JA" - Slippe ved takk

2. Lek ved ja - godbit ved værsågod

Kontroll på leken:
 
1. Godbit på bakken, skille mellom "JA" og værsågod
 
2. Kaste en leke, Chanel må leke med den andre jeg har ved "JA" - værsågod til den som er kastet
 
 
Hva skal jeg teste videre?
 
1. Kaste ball, belønne med annen leke.
 
2. Holde når jeg er passiv
 

 

 Hjemmelekse:

 
1. Ved lek med vektforskyvning må jeg skille på nedsenkende albuer, og ha bakbena inn under kroppen.
2. Løpe eller kaste fra Chanel for å få farten inn igjen.
3. Trene mer på vente ved kast.
4. Trene mer på omvendt lokking når jeg blir passiv med leken.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar