søndag 27. januar 2013

Shapingkurs online - leksjon 2

STASJONSADFERD OG RUTINER FOR TRENINGSØKTA 

I leksjon 2 ble vi utfordret til å planlegge treningsøkta. Viktige momenter  for å lykkes med det er
  • å ha en målsetning
  • evaluere treninga
  • planlegge hvordan få til en vellykket treningsøkt
  • hvilke forkunnskaper trenger hunden?

 

Før du starter skriv ned:
- hvor har du godbitene?
- hvor har du lekene?
- bruker du belønningsmarkør? Hva er din belønningsmarkør?
- hvor vil du plassere belønningen?
- hva setter du stoppeklokka på?
- hvordan starter du økta?
- hvordan avslutter du økta?
- hva kan få deg til å avslutte før tiden?

Når du er klar, evaluer:
- hvordan fungerte planen? Holdt du deg til planen?
- hvordan ble overgangene mellom lek og trening?
- hvor raskt fikk du hunden inn på rett spor?
- hvordan var timingen din?
- hvordan fungerte kriteriene dine?
- hva skal du tenke på til neste treningsøkt?

STASJONSADFERD: BURLEKER



Før jeg begynner:

    • Jeg har godbitene liggende i en skål som står på spisestubordet, og tar en håndfull i høyre hånd før vi begynner.
    • Jeg har leken hengende rundt halsen.
    • Jeg bruker klikker som belønningsmarkør. (bra når hun blir i buret ved omvendt lokking)
    • Jeg har satt på stoppeklokken på telefonen min på 3 minutter.
    • Jeg starter treningen med å ta en håndfull godbiter i hånden og stiller meg opp 1,5 m unna buret.
    • Det som kan få meg til å avslutte økta, er om jeg faller helt ut fra planen min, og det koker i hodet mitt. Eller det kan også være at jeg avslutter hvis jeg ser at kriteriene mine er altfor vanskelige eller enkle, da må jeg revidere planen min litt før jeg fortsetter.

Jeg har lagt opp følgende kriterieplan for burleker:

1. Jeg vil belønne Chanel for å gå frivillig inn i buret.
  • når Chanel er helt inne i buret belønner jeg en stund med flere godbiter
  • før jeg sier "FRI" (bommet litt på det i filmen, lot hun gå frivillig ut og, her kunne jeg lagt til "FRI" direkte)
  • når hun har kommet ut av buret, er jeg passiv til hun gjør et nytt initiativ mot buret,før jeg belønner igjen
  • etter noen vendinger inn og ut av buret, venter jeg med belønning til hun er rolig i buret en liten stund
 2. Omvendt lokking
  • når Chanel har gått frivillig inn i buret, og holder seg rolig i buret, gir jeg henne flere godbiter før jeg begynner å lokke med godbiter i åpen hånd
  • etter noen vellykkede repetisjoner med omvendt lokking fir jeg "FI" signalet, og begynner å belønne Chanel for å komme ut.
  • http://youtu.be/UpIAzrlBp8k

3. Jeg vil gi Chanel utfordring med å være i buret når jeg

 4. Jeg vil prøve å variere
5. Jeg vil legge godbiter på gulvet, gi frisignal og belønne fra hånda hvis hun kommer til meg og overser godbitene på gulvet. Godbitene på gulvet får hun ved ”vær så god”.
 
6. Lære Chanel halsbåndgrepet.
  •  "Lade" opp Chanel ved å holde igjen i halsbåndet, og slippe når hun har retning mor buret, og ser sugen ut til og springe i buret.
 
7. Legge på kommandoen ”buret” for inn i buret.
  • Når Chanel løper frivillig inn i buret når jeg slipper grepet på halsbåndet, og blir i buret til jeg gir "FRI" signalet. Da begynner jeg å legge på kommando.
  • jeg varierer med å si "BURET" rett før jeg slipper halsbåndet, når hun er i ferd med å komme inn i buret, og på tur til buret,
  • sier så "BURET" når vi er passive foran buret,
  • eller når hun er i ferd med å løpe frivillig inn i buret
  •  
8. Trene foran buret.
  • starte med kontakttrening, før jeg sier "BURET",
  • så enkle adferder,
  • så i forskjellige miljøer
 
9. Hunden skal til slutt synes at å gå i buret er spennende. Hunden må kunne bli i buret når jeg
  • er passiv,
  • ignorerer hunden,
  • går unna buret,
  • snur ryggen til buret.
  • Hvis hun prøver å gå ut, stenger jeg døra 10-15 sek. før jeg prøver igjen.

10. Jeg vil også at Chanel setter seg inne i buret før jeg åpner døra. Dette trener jeg inn ved å ta i døra, vente ut en sitt - belønne.
 

 
Etter treningsøktene:

  • Jeg holdt ikke helt planen min med tanke på tida på den første økta. Jeg slo bare av alarmen, og fortsatte å trene.
  • Overgangene mellom lek og trening fungerer godt.
  • Det gikk raskt å få Chanel på riktig spor.
  • Timingen min var ikke helt på topp. Jeg rørte på leken første gangen jeg sa ”fri”, og Chanel rakk å tjuvstarte ved ”fri” kommando noen ganger.


Neste treningsøkt:

  • Jeg må jobbe videre med ”fri” kommandoen når det ligger godbiter på gulvet. Det kan se ut som Chanel ser på de bitene som omvendt lokking.
  • Gjennomføre resten av kriterieplanen.

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar