tirsdag 29. mai 2012

Spesialsøk Modul II - ID Spor - Fredag 4. mai - del 1 av 3

Ja, sist jeg skrev her inne sa jeg at vi hadde fått plass på Modul 2 - Spesialsøk ID-spor, i oktober. Nå er det mai, og Modul 2 er gjennomført! Stig kontaktet meg siste dagen i april og spurte om jeg ville være med på kurs helga 4. til 6. mai nedi Asker. Han hadde fått en avmelding og hadde en ledig plass til meg og Chanel. SELVFØLGELIG ville jeg det : ))

Jeg pakket bilen og kjørte til Asker Hundesenter rett etter jobb fredag ettermiddag. Her møtte jeg 7 andre ekvipasjer og 1 observatør som hadde laaaaang og mye erfaring med hund. Prestasjonsangsten kom snikende når jeg hørte de andre presentere seg med hunder i Norske Redningshunder, eiere som er kursinstruktører, og konkurrerende i bruks. Og så meg da som holder på med dette kun på hobbybasis. (Den beste hobbyen som finnes forresten). Teoridelen og innledningen av kurset var fra kl. 19.00 - 22.00  så det ble en lang dag for både firbeint og tobeint fra Hamar innen vi hadde innstallert oss på Thon Hotel Vetre for helgen.


TEORI FREDAG:

Målet for denne helga var for fører:
- å tilegne seg praktisk og teoretisk kunnskap for selvstendig kvalitetstrening av egen ID-sporhund.

Og for hunden:
- å ha i løpet av kurset gjort praktiske erfaringer, lært rutiner og utviklet sitt søksmønster, slik at videre trening fram mot funksjonell ID-sporhund er mulig.


Vi fikk en gjennomgang av hva vi skulle gjennom av emner denne helga, spennende!
  • Plattformtrening
  • Banetrening
  • Innlæring av smeller
  • UIMKØ - er hunden i jobbfokus? Hvordan få den på nett? Lage en øvelse som setter hunden i rett treningsmodus.
  • Diskriminasjonsøvelser
  • Praktisk ID-sportrening
  • Lek
  • Ulike typer underlag
  • Miljøtrening (forstyrrelser)
  • Grunnleggende sporteori
  • Mental trening
  • Momenttrening
  • Observasjonstrening
  • Veien videre til Modul 3

Hva er en ID-sporhund?
En ID-sporhund skal ved hjelp av en SMELLER diskriminere rett spor og følge det.

Hva er en SMELLER?
En smeller er et objekt som inneholder luktmolekyler fra èn bestemt person.

Hvorfor ID-sporhund?
Evnen til å diskriminere blant flere alternative spor minsker sjansen for feilsporing. Dette gir ekvipasjen mulighet til å delta i leteaksjoner, og evnen til å "holde fast" sporet bedres uansett sporform.

Hvorfor er observasjon så viktig under trening?
Vi observerer hunden, vi tolker det vi ser. Dette gir grunnlaget for kriteriene vi setter for neste treningsøkt.

Og HVA ser vi etter?
- Kroppsholdningen til hunden
- Tempo - intensitet / driv / fraspark
- Spesiell adferd
- Hode, ørestilling, blikk
- Halestilling og bevegelser
- Sniffefrekvens
- Sporingsmønster / "ringetrening"
- Annen spesiell adferd (nøkkeladferd)

Fortsettelse kommer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar