søndag 11. mars 2012

Spesialsøk 17. - 19. februar

Helga 17. - 19. februar gikk vi Modul 1 - introkurs i spesialsøk med Stig Meier Berg. Dette var en morsom, krevende og veldig lærerik helg. Fredagen startet med teori hvor vi lærte hva spesialsøk er, metodebeskrivelser og treningsprinsipper.

Viktige begreper i spesialsøk er
    • deteksjon         - gjenkjenne en lukt
    • diskriminasjon  - skille lukta fra andre lukter
    • identifikasjon    - markere på innlært lukt uansett miljø

Vi kan bruke dette som en fin aktivering av hunden eller vi kan velge å trene opp en spesialsøkhund. En spesialsøkhund kan blant annet være en
  • redningshund
  • helsehund
  • kadaverhund
  • narkotikahund
  • bombehund
  • minehund
  • dyresøkende hund
  • ID hund
  • miljøhund osv.
Her er det i grunnen vår fantasi og kunnskaper som er begrensningen.


Det er blitt utviklet en plattform som kan hjelpe oss i denne treningen under kurset. Denne plattformen hjelper oss med å kunne holde en høy bellønningsfrekvens under innlæringa slik at vi kan få en god og effektiv utvikling i treninga av deteksjon, diskriminering og identifikasjon av lukter.


Chanel ved plattformen

Derfor er timing viktig.

Belønningens lov:
- du får ikke det du ønsker!
- du får det du belønner!

I løpet av lørdag og søndag trente vi eierne på hvordan plattformen skal brukes, være coach for hverandre, og observere både hund og hundeeier.

Hunden trente på
- 1 boks med litt Yellow Label te
- 1 boks med en bommullspad med YL lukt
- bokser med forstyrrende lukter

Noe av det jeg lærte desidert mest av var å observere de andre, og bli bevisst på hva man skal se etter, og hva som er viktig å legge merke til. Vi lærte mye om andre hunders adferd, og hvordan andre førere tenker og utfører treninga, noe som ga meg gode tips om problemløsing.

Det siste søket hundene gjorde ble filmet, og her hadde Stig lagt i forstyrrende lukter i noen av boksene uten at vi visste det, og alle hundene klarte det :-)





Etter endt kurs kjøpte jeg et treningsbrett vi kan bruke i videre trening, og vi fikk også tips om hvordan vi kan lage oss en egen treningsbane. Dette blir nok mye av vårens aktivitet med Chanel, og jeg har fått plass på Modul 2 i oktober i Asker. Jeg gleder meg allerede :-))

10 kommentarer:

  1. Dette med spesialsøk høres så spennende ut, har lyst til å gå på kurs jeg også :-)
    Lykke til videre :-) Klem fra Anita og Ruth

    SvarSlett
  2. Hei Anita!
    Ja det er kjempesepennende :-) Han vi hadde som kursholder kommer til Hamar igjen og skal holde modul 1 i juni. Si bare i fra hvis du er interessert.
    Så at du har startet eget firma for hundekurs, driftig dame er du. Jeg ønsker deg lykke til!
    Klem fra Anne og Chanel

    SvarSlett
  3. Jaaa Anne, jeg er veldig interessert i å bli med på det kurset i Juni. Hvor melder jeg meg på?? Det med at jeg har startet for meg selv blir egentlig ikke rare forskjellen i forhold til det jeg alltid har gjort, bortsett fra at nå går alt til meg selv og ikke hundeklubben ;-) Jeg har så lyst til å trene litt med dere igjen snart også, må orøve å få til det iløpet av våren. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde det lå ute på klubbens sider, men det gjør visst ikke det enda. Du kan melde deg direkte på til kursholderen Stig også, da går du inn på www.spesialsok.no Kurset er helga 29. og 30. juni, og 1. juli.
      Det hadde vært morsomt om flere begynte med dette i distriktet, for da blir det høyere sannsynlighet for å kunne få gjennomført både modul 2 og 3 også.
      Jeg skal gå modul 2 i Asker i oktober. Gleder meg!
      Jeg har ikke vært veldig flink til å trene lydighet siden før jul, har egentlig bare gått skiturer/turer, jogget med Chanel på kveldene, og trent lukter. Men bør komme i gang igjen. Kom veldig gjerne nedover, kanskje jeg får et spark bak da :-)

      Slett
    2. Er det Hamar Hundeklubb som arrangerer? Jeg har vært i kontakt med Stig nå og avtalt at han kommer til Trysil i mai 2013 for å holde mudul 1 kurs her, men jeg og Loppa har lyst til å ta det nå også vi :-) Han trodde at kurset på Hamar var fullt, men jeg tenkte at jeg allikevel kunne ta kontakt med dem å spørre. Hvis ikke tror jeg nesten at jeg tar turen til Stjørdal i slutten av April....

      Slett
    3. Jeg skal sjekke, du hører fra meg :-)

      Slett
    4. Hei igjen!

      Det er plasser igjen :-) Du kan melde deg på til Lene Buviken på telefon 451 33 124, eller mail per-ex@hotmail.no

      God helg!

      Slett
    5. Kuult :-) Da skal jeg ringe henne i kveld :-) Jeg har forresten også fått plass på modul II kurset i Asker i Oktober :-))

      Slett
    6. Så bra :-) Det skal bli morsomt å gå kurs med deg igjen!

      Slett
    7. Dere er jo bare såutrolig flinke! : )

      Slett