torsdag 28. februar 2013

Shapingkurs online - Leksjon 6

I denne leksjonen skulle vi jobbe med signalkontroll.

  • Vi skulle sette kommando på adferder vi har bra flyt på,

  • jobbe med at hunden skal vente på kommando,

  • og kunne skille på forskjellige kommandoer.

 

Jeg valgte å jobbe med og sette kommando på "Sitte bamse". Min plan for å sette kommando på "sitte bamse" ble som følger:


1. Se til at adferden er bra nok
2. Legge på signal
    • Når Chanel repeterer å sitte bamse etter hver belønning, legger jeg til signalet når Chanel er ferdig med belønningen.
    • Signal - adferd - belønning
    • Variere plassering og belønning allerede i første økt.
PAUSE

3. Gi signal direkte på neste økt. Belønn skikkelig.

4. Vente ut signalet
    • hjelpe Chanel til å vente på signalet ved å mate henne flere ganger mellom repetisjonene
    • øke gradvis tiden som Chanel må vente
5. Å skille mellom signaler
    • starte med dette når Chanel klarer å vente på kommando
    • bruke et kjent signal når jeg skal trene inn dette nye signalet
    • til slutt prøve å gjøre alt for at Chanel skal gjøre feil med lek.
Jeg rakk ikke å filme mer enn starten av jobben med å legge på signal, men fikk gode tilbakemeldinger på slutten av kurset. Thomas sa:

"Dere er flinke!
Bra trening og bra progresjon med 4 labber i en skål.
Hun klarer helt sikkert å sitte bamse på kommando direkte i neste økt. Det er bare å prøve og se om hun kan kommandoen når du begynner å la henne vente litt før kommandoen kommer."

Det testet jeg ut med en gang. Når Chanel skulle ha kveldsmat den dagen sa jeg "sitte bamse" før værsågod, og det gikk bra :))

Dette har vært en veldig lærerikt og motiverende kurs. Det fineste med dette kurset har vært at jeg har kunnet planlegge og forberede meg når jeg selv har tid, og ikke til en fast kveld i uka. Boka som har vært pensum til kurset gjør også planleggingsjobben enklere. Fanny og Thomas har vært utrolig flinke med konstruktive tilbakemeldinger, så dette er et kurs jeg anbefaler sterkt til andre!!!

Gå inn på klikcerklok.se for mer informasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar