mandag 14. februar 2011

Januar

Vi har startet treningsåret, og er godt i gang.

På kjent plass har vi trent på ordentlig innkomst i stor fart. Utfordringen vår er at Chanel enten støter inn i meg før hun setter seg inn på plass, eller rett og slett hopper inn på plass. Dette gjelder ved alle mulige slags innkomster, enten det er fra innkalling med stå, eller apport.

Jeg prøvde først å få henne til å gå på håndtarget som jeg holder langt ut til venstre. Dette fungerer langt ut i treninga når hun begynner å bli sliten, men ikke tidlig når hun er ivrig. Da hopper hun inn på hånda mi. Steinar tipset meg om en alternativ metode. Her er det første kriteriet at hun er rolig når hun kommer inn til meg, uansett om hun står eller sitter, og uansett plassering ved meg. Belønningen gir jeg lavt ned mot bakken eller på bakken. Etter en stund med å prøve ut denne metoden satte hun seg plutselig inn på plass uten å støte eller hoppe. Jippiiiii!!!! Dette skal vi trene mer på. Farten må økes etter hvert, men jeg skal konsentrere meg om innkomsten ved noen treninger til før jeg legger til fart som et nytt kriterium.

Deretter vil apport øvelsen stå for tur. Når jeg tar opp igjen treninga på selve apport øvelsen vil jeg starte med å bruke medhjelper til å kontrollere at Chanel ikke starter opp når jeg kaster apport bukken.

Wenche har fått meg med til nytt treningssted. Vi har vært på Biri for å trene inne på Spareland sammen med Gjøvik Hundeklubb et par ganger. Takk til Wenche som ”drar” meg med til nye steder. Hadde det ikke vært for henne hadde jeg dratt til kjente og kjære plasser, uten de utfordringene en ny plass gir. På første treningskveld på Biri trente jeg mye kontakt og lek. Chanel var veldig på, og vi økte med å trene både lineføring med kontakt, og noen bli øvelser. Vi hadde en fin økt. Andre kvelden vi var på Biri introduserte jeg teppet på nytt sted, med lek og rygging uten kant som belønning for å ligge i ro på teppet. Jeg dro ut tiden på teppet litt for lenge et par ganger i løpet av økta, noe som gjorde at Chanel forlot teppe uten at jeg ”friet” ut. Jeg må huske på å ikke bli for ivrig, og holde meg til planen.

Vi har også trent inne i ”lokalet” vårt. Her har vi fokusert på bli øvelser, sitte bamse, riktig bevegelse på sitt fra stå, og begynt innlæring av kryp. Wenche og jeg har også vært på Ener ungdomskole en kveld hvor jeg trente mer på riktig innkomst. Lærdommen den kvelden er at å trene bort uvanen til Chanel ved innkomsten må trenes mer på kjent plass før jeg generaliserer den på ny.

Ellers har januar og starten på februar vært perfekte vintermåneder med fint skiføre. Chanel og jeg har kost oss på flere skiturer i helgene. Vi har fått trent oss på å møte både mennesker og hunder i løypa. Chanel går fint på venstresiden min, og går fint forbi de menneskene vi møter. Ved møte med andre hunder må vi jobbe mer, hun vil gjerne hilse på hvis de kommer for nære, men ikke mer enn at vi bare kan gli forbi med litt trekk til siden i strikken.

Bilde tatt på skitur ute på jordene uti Romedal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar