onsdag 9. oktober 2013

Det er mange veier til Rom......


 
Etter sporkurset jeg gikk i sommer måtte jeg bruke en del tankevirksomhet for å finne tilbake den gode treningsfølelsen. Jeg var frustrert og demotivert, lurte i grunnen på min egen kunnskap og mine ferdigheter i sporing. Dette gikk nok mye på mine forventninger før kurset. Jeg hadde store forventninger om å komme videre fra det nivået Chanel og jeg var, mens kurset var lagt opp mer etter deres stegringsplan i deres måte og lære inn spor hos hunden. Jeg fikk et veldig godt spørsmål av Tone (min gode treningsvenn i nesearbeid) etter kurset: ”Hvor var du i dette Anne?”

Og det fikk meg virkelig til å tenke J  Jeg var virkelig frustrert etter denne helga. Ved sporstart på asfalt satte Chanel seg ned til slutt av frustrasjon, og det er selvfølgelig etter alle mine feilmeldinger til henne i løpet av helga. Chanel har tidligere vært gjennom disse stegene i innlæringa, og jeg har gitt henne mer ansvar mye tidligere enn de lar sine hunder få i innlæringa. Jeg har latt Chanel utrede overganger og utenfor sporkjernen i større grad enn de gir tillatelse til i innlæringa. Ikke rart at Chanel ble frustrert når jeg stoppet henne i disse utredningene.

Jeg ser at jeg ble litt for revet med i deres metoder underveis denne helga, i stedetfor å tro på Chanel og mine kunnskaper og ferdigheter. Jeg har veldig respekt for kursholderne som har fått det så godt til med sine hunder, og jeg er åpen for og prøve metoder som andre har lykkes med, men det er ikke alltid riktig for meg. Med en mer uerfaren hund enn Chanel kan nok deres metode fungere godt. Det finnes ingen fasit i hundetrening, så en kombinasjon av alt det jeg lærer og de erfaringer jeg gjør med min egen hund blir min oppskrift. Jeg må bare huske på å være bevisst på det!!! Deres metode er strammere enn det jeg er komfortabel med for Chanel, de går langt ut i stegringsplanen sin før de gir hunden ansvar, mens for meg er det mer riktig å gi Chanel ansvar tidligere.

Når jeg nå har sortert disse følelsene, og kommet i gang igjen med sportreningene, har det løsnet igjen. En stor takk til Stig og Tone som har hatt både pep talk og gode treninger med meg.

Nå klarer jeg i større grad og plukke ut de gode tingene i kurset som kan føre meg videre J Blant annet

  • Ukjente spor/GPS spor.
  • Merket sporstart uten anvist retning.
Back on track again :-)
 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar