mandag 13. februar 2012

Hjemmeleksene fra slutten av 2011

Vi avsluttet 2011 med lydighetskurs hos Ronny Lillebakken. Merket fort at det ikke er blitt trent på konkurransesituasjon på lenge. Jeg brukte første kvelden til å få bort mine egne nerver, og høre på hva Ronny kommanderte.

I løpet av kurset hadde vi en fin progresjon, fra å ikke gjennomføre en hel øvelse før belønning, til og gjennomføre 4 øvelser før belønningen. Har rett og slett trent for lite på utholdenhet!

De 4 øvelsene vi trente på var klasse 1 øvelsene,
  • dekk fra holdt,
  • innkalling fra sitt,
  • stå under marsj, og
  • hopp over hinder
Meningen var å gå alle øvelsene i klasse 1 siste kvelden, men jeg måtte dessverre jobbe de 2 siste kurskveldene. Håper Ronny setter igang et slik kurs igjen til våren, så vi kan komme oss videre.

I mellomtiden har jeg mer enn nok å jobbe med. Blant annet må vi trene mer på:
  • fokus på meg når jeg går fra,
  • at Chanel blir i posisjon til øvelsen er avsluttet, eller hun får annen beskjed,
  • kontakt mellom øvelsene (vi er fortsatt på jobb),
  • tydeligere stå,
  • rett dekk ved holdt, og
  • flere øvelser før belønning.
Planen er å trene inn "kontroll over hunden på avstand" i tillegg til dette for å få gjennomført klasse 1 komplett.

Trening skal være morsomt så jeg legger nok inn litt tid på noen morsomme fartsfylte øvelser også:  "return to sender" og "kira-kira", MORSOMT :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar