mandag 29. november 2010

Ukene etter klikkerTRENERkurset.

Den siste tiden har jobben tatt det meste av ”fritida” mi, og noen trening som krever hodearbeid og planlegging fra min side har det ikke blitt noe av. Wenche har vært på kurs med Leslie Mc Dewitt og har lært hvordan vi kan løse forskjellige utfordringer vi har med hunden vår. Wenche viste Lene og meg ”teppeøvelsen”, en øvelse jeg tror kan være nyttig og lære Chanel. Noe jeg allerede så tirsdagen etter. Wenche og jeg møttes på den store plassen ved jernbanemuseet. Den mest utfordrende plassen for Chanel. Her går det mange mennesker, hunder og hester forbi. De aller fleste går på stien nede ved kanten av Mjøsa, og blir til mørke silhuetter for oss der vi trener. Her hadde vi en kort økt som avsluttet med at Chanel gikk og la seg på teppet når hun så noen kom gående. Dette må vi fortsette med!
I tillegg til denne øvelsen har vi brukt den lille tiden vi har hatt til skogsturer og spor.
Søndag den 30. oktober la Wenche og jeg ut spor oppi Imerslundmarka. Vi koste oss en times tid med kaffe og prat før Tim og Chanel måtte ut og jobbe. Jeg la ut et spor på ca. 200 meter med 3 x 90 graders vinkler. 2 til høyre og en til venstre. Chanel er ivrig før hun finner sporstart, men så fort hun finner starten går hun rolig og fokusert. Hun går nå så fokusert at halen henger rolig ned når hun lukter seg fram i sporet. Jeg gikk også sporet med varierende frekvens for første gang, noe Chanel behersket bra. Neste gang må vi øke vanskelighetsgraden, med mer varierende frekvens, og redusert frekvens før og etter vinklene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar