mandag 6. september 2010

Konkurransetrening

I vinter gikk vi Canis kurset ”Konkurranselydighet trinn 3”, og kom godt i gang med konkurransetreninga. Vi satte opp bånd på bana, og trente konkurranse ”look a like”.

Så kom våren….. med alle mulige andre aktiviteter. Spesielt rundering og spor i skogen. Treninga på bana ble nå ”bare” trening på delmomenter til øvelser vi har valgt oss ut, og da ble med andre ord konkurransetreninga lagt på hylla.

Inntil for noen dager siden. Da meldte jeg meg endelig opp for å ta apell merket. Nå angrer jeg på at jeg ikke har trent litt konkurranse ”look a like” innimellom, for nå ser jeg så mye jeg skulle ha gjort. Jeg la opp en treningsplan for helga, hvor jeg skulle venne Chanel til å gjøre flere og flere øvelser før belønning, for så og baklengskjede de siste øvelsene.

Denne planen gikk ikke som jeg ønsket. Øvelsene satt ikke slik jeg husket at de gjorde tidligere.
• Chanel ”henger” litt bak meg under helt om og holdt
• Chanel har ikke kontakt ved avslutning av springmarsj
• Jeg må se meg ut et punkt for å gå i rett linje på bana, og ikke følge Chanel
• Chanel har treg ned dekk
• Chanel setter seg opp når jeg kommer inntil, før jeg kommanderer sitt
• Innkallingen gikk bra
• Chanel tar et skritt eller to på stå under marsj
• Chanel setter seg når jeg kommer inntil, før jeg sier sitt
• Dekk gikk bra

Nå må det terpes på øvelsene før jeg kan gjennomføre den opprinnelige planen, og tiden er knapp. Er det flere som har gått i samme felle som meg? ”Glemt” å trene konkurranse trening?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar